Hemma från Clinicen på Flyinge.

Då har jag varit på Leksand clinic med Meredith Michaels-Beerbaum på Flyinge.

Meredith pratade mycket om att inte lägga för stor fokus på hur hästen håller sitt huvud när man rider fram. Det är enligt henne viktigare att hästen rör sej framåt rakt och att den är framför skänkeln hela tiden. De fyra absolut viktigaste sakerna man skall tänka på när man rider, om man bara kan det och det fungerar kan man rida vilken Grand Prix bana som helst enligt Meredith, är att gasen, bromsen och höger och vänster fungerar. Många ryttare gör det alldelles för svårt för sej när det egentligen är ganska simpelt.  

I hoppningen var hon noga med att man inte fick jaga hästen, men den fick heller inte gå och sova. Att rejsa hästen runt banan var inget hon tror på. I anridningen mot hindert skall hästen galoppera i en bra galopp men den skall inte öka mot hindert. Rytttaren skall vänta på hindert och använda hindert som ett hjälpmedel för att få hästen att hoppa på ett bätre sätt. Hon pratade mycket och ofta om "soft hands" och sa att när en ryttare måste rycka, eller ta hårda tygeltag förlorar ryttaren hästens mun. Man skall få hästen att jobba med en inte emot en.

Ett par av ryttarna hade starka bett på sina hästar och Meredith sa att hon inte var emot starka bett utan det var bättre med ett lite skarpare bett så att man inte behöver använda så stora hjälper. Men man måste använda bett som man själv och hästen trivs med. Själv gillade hon gummipelham och hackmore.


Mina egna tankar om det hon sa är att det egentligen inte är så mycket nytt under solen. Man måste få sina hästar lydiga och få dem att jobba med en inte emot en. Det har jag trott länge. Det är rätt självklara saker som tyvärr glöms bort ganska så ofta. meredith var väldigt förtjust i trav eftersom det gick långsammare än galopp och var lättare att reglera och påverka hästen i den gångarten. Själv är jag mer förtjust i galopp men jag kanske måste lära mej att omvärdera det och få mina hästar mer genomarbetade i traven. Jan Schönneman sa till mej en gång att ja som alla andra hopphästar var mina hästar mest och bäst arbetade i galopp. Men han sa att å andra sidan så är det väl den gångarten som är viktigast för er och suckade en aning.

Mycket trevlig clinic och jag får ge Leksands bröd högsta betyg för detta. Knäckebrödet och leverpastejen som vi fick smakade gott. Tror det får bli lite mer knäckebröd för min del nu. Dags att satsa lite hårdare.

Ha en bra kväll, Sara.

Detta är anledningen till att jag hatar att ta foton på hoppande hästar. Det är ungerfär som att ta kort på min katt Svennis, djuret flyttar på sej lagom till kameran tryckt av.




Kommentarer
Postat av: Johanna

snälla rösta på mig som veckans blogg, jag är nummer 12 :)



Finns kanske inte så mycket på bloggen eftersom jag just började men skulle vara så kul att vinna. :)

tryck på länken för att rösta, tack i förhand :)



http://londonflickan.webblogg.se/2009/october/rosta-nu.html#comment

2009-10-26 @ 23:22:39
URL: http://johannasvallander.blogg.se/
Postat av: Jeanette

vad skönt att det känns värt att ta ledigt =).

kul

2009-10-27 @ 06:23:29
URL: http://jeanettez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0